Maak een OV Kaart inzet van je arbeidsvoorwaarden
"De voordelen (van bedrijfs-OV kaart) voor de stad zijn evident: fiets en trein zijn de voornaamste manier om op ons werk te komen. Ik kan geen collega opnoemen die met de auto naar zijn werk komt en geklaag daarover hoor ik niet".
Read moreTracéverkenningen Utrecht
Toen ik de onderstaande kaart zag bracht me dat op het idee de “hobby’s” te combineren en de verschillende tracés te gaan verkennen, te beginnen met de OV-ring. Een tracéverkenning kan natuurlijk
Read moreTracéverkenning 1: De Uithof
Het is de vraag of het tracé in de toekomst hoogwaardig (genoeg) is voor een HOV-bus- of tramverbinding. Er rijden straks ondanks het wegvallen van lijn 12 veel bussen en daar komen steeds meer trams bij. Op den duur moeten dat er mogelijk 20 per uur per richting worden met een lengte van zo’n 75m. In het tracé zitten veel al of niet geregelde kruisingen. Krijgen bus en tram voldoende prioriteit voor een goede doorstroming?
Read moreWisten jullie dat alle NS treinen op windenergie rijden ?
Alle NS-treinen rijden op windenergie (Contract Eneco)
Reizen per spoor is ruimte-besparend
NS weet waar treinreizigers in- en waar ze uitstappen en of en waar ze een OV-fiets/ Green Wheel-deelauto gebruiken. De regio zou graag willen
100isgenoeg: stap vooruit en nu verder
Wie had een half jaar geleden kunnen voorzien dat in 2020 de maximumsnelheid in heel Nederland naar 100 km/uur overdag zou gaan? Wij in ieder geval niet toen we startten met ons initiatief “DOE MEE – voor schone lucht en minder CO2”
Read moreGebruik van trein en e-bike stijgt !
In het mobiliteitbeeld van het Kennis Instituut voor Mobiliteit (KIM) komt net zoals vorige jaren een sterke groei van het treingebruik en elektrische fiets naar voren.
Read moreHet belang van ons regionale spoornet
Raar eigenlijk dat Culemborg tot de provincie Gelderland hoort, terwijl de trein naar Utrecht heel erg vol is. Het railnet zou toch een grotere bijdrage kunnen leveren aan de behoefte aan duurzaam vervoer? Ik ga dit thema verder uitwerken.
Read moreNog een wereld te winnen!
In de webkrant van De Kracht van Utrecht lees ik dat bijna de helft van de autoverplaatsingen over afstanden van minder dan 7,5 km plaatsvindt. Dat zijn afstanden die vrijwel iedereen op de fiets kan afleggen. Er lijkt dus inderdaad nog een wereld te winnen voordat we opnieuw hoeven na te denken over verbreding van de A27 ten koste van Amelisweerd.
Read moreReacties op ons affiche (2019)
Reacties op ons affiche met de gestileerde Amelisweerd-boom!
Heel leuk is om reacties te verzamelen van mensen die ons affiche voor het raam hebben hangen. Zo heeft een bewoner in Utrecht Oost er een voor haar eigen raam en er voor gezorgd dat er vier affiches bij haar in de buurt hangen.
Station Lunetten/Koningsweg biedt nieuwe mogelijkheden
Ik wil graag aandacht vragen voor de ruimtelijke waarde van de omgeving van het te bouwen station Lunetten/Koningsweg voor sciencepark-achtige bedrijvigheid. Hier moeten zeker geen woningen komen
Read moreKnooppunten/station Bunnik, Bilthoven en Driebergen-Zeist belangrijk in Wiel met Spaken
In het geschetste toekomstbeeld van het Wiel met Spaken lijken de bijdragen van de knooppunten/station Bunnik, Bilthoven en Driebergen-Zeist wat naar de achtergrond te zijn gedrongen. Het nieuwe station Lunetten/Koningsweg en de OV-routes om de zuidkant van Utrecht
Read moreBeprijzen automobiliteit
Nu het tracébesluit A27 weer uit de kast komt, is er naast de stikstofdiscussie m.i. nog een andere aspect.
In de netwerkanalyse die de basis vormde voor de aanpassing van de Ring Utrecht is namelijk één onderdeel niet onderzocht, namelijk beprijzing.
Werk mee aan buurtgesprekken !
Ik signaleer dat er in de stad in tal van buurten en wijken de balans tussen ruimte die beschikbaar is voor groen, fietsers en wandelaars en de ruimte die de auto inneemt (of ie nou stilstaat of rijdt) anders kan. Ik wil werken aan een stadsbreed plan voor de stad om die gesprekken met elkaar in de buurt mogelijk te maken. Wie denkt met me mee?
Read moreHet kan niet gekker!
Het kan niet gekker! Nut noch noodzaak zijn aangetoond. Nu wordt het een prestigezaak, want Amelisweerd staat symbool voor het verzet tegen het nietsontziende automobiliteitsdenken. Belangrijker
Read moreU10 gemeenten en duurzame mobiliteit
Ik wijs jullie er op dat gemeenteraden in de regio in de afgelopen maanden verschillende moties hebben aangenomen waarin zij vragen om het uitwerken van duurzame mobilteit in de regio. Succes dus!
Read more