Op 26 april heeft de Museumkring FOAM bezocht, waar tentoonstellingen van drie opvallend verschillende stijlen en denkwerelden drie verdiepingen vullen. De bovenste verdieping omvat het werk van Eva O'Leary "Happy Valley", een wereld van scherpe, emotioneel geladen contrasten, gebaseerd op haar persoonlijke ervaring in een grote campus universiteit in Pennsylvania. Het kostte mij nogal wat tijd om de willekeurig lijkende beelden tot één thematisch geheel te laten samensmelten. Toch lukte dat uiteindelijk.

Een verdieping lager hangt de tentoonstelling van twee Nederlandse fotografen, Scheltens en Abbenes, vooral bekend door hun commerciële werk. In FOAM laten zij eigen werk zien waarin gespeeld wordt met objecten en omgeving die de kijker in verwarring brengen over voor- en achtergrond, over plat en ruimtelijk en licht of schaduw. Goed uitkijken is de boodschap. Wie dat signaal verstaat, kan genieten van de foto's.

De derde expositie is van het werk van Tyler Mitchell, een Afro-Amerikaanse fotograaf en filmer die in zijn eerste solotentoonstelling "I can make you feel good" het gevoelsleven van 'zwart zijn' in beeld brengt. Ik voelde mij buitengesloten. Mijn 'witte' achtergrond werd ter discussie gesteld, terwijl ik gewend ben kleurverschillen neutraal te beleven. 

Uiteindelijk begrijp ik nu ook het waarom van deze drie totaal verschillende fotoverzamelingen in FOAM. Het gaat om het herkennen en beleven van contrasten: de moeite waard om te bezoeken.

Peter Vos